Tips voor luisteraars

Stotteren lijkt misschien een eenvoudig probleem dat met enkele simpele adviezen op te lossen is, echter voor veel mensen die stotteren, kan het een chronisch punt zijn.Het is prettig als mensen de moeite willen nemen om begrip voor elkaar op te brengen.

Hieronder volgen enkele tips die u, als luisteraar kunt gebruiken.

Geef geen commentaar of goed bedoelde adviezen als; doe maar rustig, haal adem of ontspan. Deze zeer simpele raadgevingen kunnen als kleinerend overkomen en zijn niet behulpzaam.

Geef de spreker ruim de tijd om uit te praten en laat hem door uw houding weten dat u luistert naar wat wordt gezegd en niet hoe het spreken klinkt.
Heeft u geen tijd, zeg dit dan en spreek een ander moment af.

Blijf de spreker rustig en natuurlijk aankijken en wacht tot deze is uitgesproken.

In het algemeen geldt: val de spreker niet in de rede en maak geen zinnen of woorden af. Dit kan vervelend voor de spreker zijn en u maakt de kans de strekking van het verhaal verkeerd uit te leggen. Soms kan het handig zijn om als luisteraar te vragen'mag ik je aanvullen?' De persoon die stottert kan dan zelf aangeven of hij dit prettig vindt.

Houd er rekening mee dat personen die stotteren meer moeite kunnen hebben met spreken over de telefoon. Wees dan geduldig. Wanneer je de telefoon opneemt en niks hoort wees dan zeker dat er niet iemand die stottert bezig is een gesprek te starten.

Spreek zelf in een rustig tempo. Dit bevordert de communicatie met iedere spreker.
En tot slot; Als het stotteren een reactie bij u als luisteraar oproept of u heeft er vragen over, maak dit dan bespreekbaar.

Sponsors & Partners

Nederlandse Federatie Stotteren

Postbus 80
3860 AB Nijkerk
Tel. 030 - 233 33 36
Beltijden: 09:00 - 17:00

Agenda

Geen evenementen
site by AllinOneSoftware.com