Buitenlandse folders
Demosthenes

alles voor en over personen die stotteren

Ga naar de website

NVST

alles voor en over stottertherapeuten

Ga naar de website

In Nederland hebben zo’n half miljoen mensen dagelijks met stotteren te maken. De Nederlandse Federatie Stotteren (NFS) grijpt Wereldstotterdag op 22 oktober aan om dit Stotterfeest te organiseren. “Een bijzondere en feestelijke bijeenkomst waarop we ons 20-jarig bestaan vieren en we onszelf omdopen naar het StotterFonds. We willen via dit feest aan een breed publiek laten zien welke impact een handicap als stotteren heeft, hoe je daarmee kunt omgaan en dat het succes niet in de weg hoeft te staan. Onze ambitie is de kennis over stotteren te vergroten en de stotterproblematiek te verkleinen.” Aldus Bert Bast (voorzitter NFS).

Belangrijke  inzichten over behandelen van stotteren bij kinderen centraal in programma

Tijdens het Stotterfeest (in de Tolhuistuin, vanaf 16.00 u) vieren wij onder meer dat Dr. Marie-Christine Franken, verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, en grote voortrekker van vroege interventie bij kinderen die stotteren, tijdens de afgelopen meeting van de International Fluency Association in Hiroshima (Japan) de belangrijke driejaarlijkse Knowledge Development and Innovation-Award van deze vereniging heeft gewonnen. Zij toonde overtuigend aan dat kinderen die stotteren na een vroege interventie veel sneller en in een hoger percentage herstellen.

Bij volwassenen die stotteren is de situatie complexer. Voor hen is het veel moeilijker om geheel van het stotteren af te komen. Al zijn er veel mogelijkheden voor therapie. Stotteren wordt daarnaast steeds meer geaccepteerd en er zijn talloze voorbeelden van mensen met stotteren die een glanzende carrière hebben. Toch bestaan er nog veel taboes (‘stotteraars zijn dom’) en misverstanden (‘als je goed ademhaalt, gaat alles over’) in de maatschappij.

Andere elementen in het programma zijn onder meer:

• aandacht voor wetenschap: wat is stotteren, hoe wordt het veroorzaakt? We weten al dat er belangrijke erfelijke factoren bij stotteren zijn, maar hoe werkt dat door? Wat weten we van de neurologie ervan?
  • gesprekken met enkele (ook bekende, zoals Martin Laamers en Derek Otte) Nederlanders wat het stotteren met hen heeft gedaan - en hoe zij er zelf mee om zijn gegaan.
  • optredens van artiesten die wel stotteren als ze praten, maar niet als ze zingen.

Dit alles maakt deel uit van een breder programma, onder leiding van presentator Andrew Makkinga, waarin we op een feestelijke manier aandacht vragen voor stotteren: ervaringen, vooroordelen, misvattingen, wetenschappelijke inzichten en maatschappelijke gevolgen. Maar dan ook een beetje leuk en luchtig.

Thema: Speak your mind
Speak your mind, oftewel ‘Zeg wat je op je hart’ hebt is het internationale thema van Wereld Stotter Dag 2018. Zeggen wat je op je hart hebt lukt vaak niet zoals je zou willen als je last hebt van stotteren. Verder ook: 'Slow down'. Dit is een knipoog naar de rust die mensen die stotteren nodig hebben bij het communiceren, maar ook naar het onthaastende effect dat dit kan hebben in een hectische maatschappij. Slow down! Of - beter nog - sta met z'n allen even stil bij het stotteren en mogelijke verlichting of oplossingen.

NFS wordt StotterFonds
Bert Bast: “Dat vinden we een duidelijkere naam: het zegt direct wie we zijn en waarvoor we ons inzetten. In de afgelopen 20 jaar hebben we al veel bereikt: voorlichting op scholen, individueel, voor betrokkenen, ouders, leerkrachten, noem maar op. We werken nu verder, ook met het verbreden van de wetenschap eronder.”

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:
Persmoment en gelegenheid voor interviews voorafgaand aan de bijeenkomst op 22 oktober 16:00 u in de Tolhuistuin te Amsterdam. Voor interviewaanvragen en accreditatie kunt u contact opnemen met Anja van der Vlist-Pluut, via 06-42162475 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Zie voor extra informatie dit addendum:

Programma:
Moderator Andrew Makkinga. Drie gespreksrondes over stotteren: 1. wat is het? 2. wat heeft het jou gedaan? 3. wat kan je eraan doen? Gasten aan tafel:

1. Marie-Christine Franken, groepsleider Spraakpathologie KNO Erasmus MC, Peter Hagoort, directeur Max Planck Instituut Psycholinguïstiek, Nijmegen, Neurologie. Kurt Eggers, hoogleraar spraakpathologie Antwerpen. In stand houdende factoren. Bert Bast, apotheker/immunoloog, voorzitter NFS, genetica, ook aan de hand van eigen verhaal, farmacotherapie? Else Eising, geneticus Nijmegen, nieuw onderzoek. Anja van der Vlist, logopedist/stottertherapeut Zutphen, empowerment bij pesten. Bij tafelwisseling ‘stotter’ film Fucking Cola
  2. Sophie van der Pol, maker/regisseur van die film, hoe kwam ze daartoe? Martin Laamers, profvoetballer, heeft boek erover geschreven, wat was de invloed van stotteren op zijn loopbaan? Derek Otte, stadsdichter Rotterdam, leraar Spoken Word – en dat als persoon die stottert! Maaike Nieuwkamp, logopedist, moeder van kind dat stottert: wat doet dat met haar? Roger Wilhelm, marketing, broddelt, dat is iets anders, wat dan? Bij tafelwisseling zang Peter Gayle met duo
  3. Marie-Christine Franken, groepsleider Spraakpathologie KNO Erasmus MC, waarvoor heeft ze die grote prijs gekregen? Vroege interventie bij kinderen die stotteren helpt! Anneke Busser, logopedist/ stottertherapeut, voorzitter beroepsvereniging NVST, wat doen deze vereniging en hun leden? Jobbe van der ven, voorzitter Stotter vereniging Demosthenes, wordt lid, wij helpen! Bert Bast voorzitter. NFS, internationale aspecten, onthulling nieuw logo. Filmpje Jane Frase, voorzitter Amerikaanse Stuttering Foundation.

Quotes: (Bert Bast)
Zit stotteren tussen je oren? Ja, in de meest letterlijke zin; we zien verschillen in de hersenen bij al dan niet stotteren.
We halen het stotteren uit ‘vage psychodinges’ en plaatsen het in het medisch domein waar het hoort – overigens wel met de mogelijk bijkomende psychische aspecten.
Is stotteren de schuld van ouders, komt het door een ‘slechte’ opvoeding? Nee, we weten dat een groot gedeelte erfelijk bepaald is - maar dat is geen schuld! Ouders kunnen hun kind wel helpen – en dat is te leren.
Vroeger dacht men: stotteren, je hoeft er niks aan te doen (want het gaat altijd over) en je kan er eigenlijk ook niks aan doen. Beide is niet waar; we weten nu dat vroege interventie bij kinderen die stotteren, goed helpt.
Bestaat er een stotterpil? Nee, tot nu toe zien we enig effect met veel bijwerkingen, of helemaal geen effect.
Kom uit de kast, begin met accepteren en ga er daarna aan werken.
Lotgenotencontact helpt: je bent niet alleen!

Definitie:
Deze bevat een beschrijving van wat je hoort of ziet, en soms ook helemaal niet ziet: veel is als een ijsberg onder water. Keiharde verklaringen van stotteren hebben we nog niet, maar we zien wel genetische en neurologische verschillen. Stotteren ontstaat door vele factoren  en vraagt ook multifactoriële individueel aangepaste therapie.
De nieuwste ICD-11 van de WHO definieert het als volgt:

6A01.1 Developmental speech fluency disorder
Developmental speech fluency disorder is characterized by persistent and frequent or pervasive disruption of the rhythmic flow of speech that arises during the developmental period and is outside the limits of normal variation expected for age and level of intellectual functioning and results in reduced intelligibility and significantly affects communication. It can involve repetitions of sounds, syllables or words, prolongations, word breaks, blockage of production, excessive use of interjections, and rapid short bursts of speech.

Bekijk stotteren in de media

Bekijk clips en video's, beluister podcasts, lees columns en interviews in onze mediarubriek

Bestel brochures, posters en boeken

Boeken, folders, brochures en posters bestel of download je in onze webshop