Buitenlandse folders
Demosthenes

StotterCafé Nederland

Het initiatief om stotterend Nederland en iedereen met belangstelling voor stotteren een plaats te bieden voor ontmoeting!

Ga naar de website

Demosthenes

Demosthenes

alles voor en over personen die stotteren

Ga naar de website

NVST

NVST

alles voor en over stottertherapeuten

Ga naar de website

Met goedkeuring van de betrokken instanties, zijn hieronder doorlinks te vinden naar diverse buitenlandse folders.

Op de website van de Stuttering Foundation zijn Engelse folders te downloaden:
https://www.stutteringhelp.org/brochures

Ook staan er op deze website een groot aantal folders in diverse andere talen zoals Pools, Frans, Spaans en Italiaans:
https://www.stutteringhelp.org/translations


De volgende Turkse folders zijn te vinden op de site van de Bundesvereinigung Stottern & Selbsthilfe e.V.:

Algemene folder, wat je altijd over stotteren had willen weten Wat je altijd wilde weten Turks

Folder voor ouders TurksFolder voor ouders van een kind dat stottert

Folder voor kinderen TurksFolder voor kinderen

Folder voor volwassenen TurksFolder voor volwassenen


De volgende Arabische folders zijn te vinden op de site van de Bundesvereinigung Stottern & Selbsthilfe e.V.

Folder voor ouders Arabisch Folder voor ouders van een kind dat stottert

Folder voor kinderen Arabisch Folder voor kinderen

Folder voor volwassenen Arabisch Folder voor volwassenen


Duitse en Russische folders zijn hier te vinden:
https://www.bvss.de/index.php?option=com_content&view=article&id=138&Itemid=117

De Werkgroep Communicatie geeft vorm aan het doel van het StotterFonds om goede voorlichting over stotteren te verzorgen. Er is een netwerk aan voorlichters actief, dat bestaat uit stottertherapeuten en ervaringsdeskundigen. 

We kiezen voor vraag gestuurde voorlichting. Dit kan bijvoorbeeld door gesprekken met leerkrachten van kinderen/studenten die stotteren. De leerling die stottert ondersteunen bij het houden van een spreekbeurt blijkt in de praktijk heel goed te werken. Er is voor het houden van een spreekbeurt een folder en poster uitgebracht: 'Stevig staan met stotteren', deze zijn te verkrijgen in de webshop. Aan een bijbehorend animatiefilmpje wordt nog gewerkt. Wanneer de allround logopedist dat wenst, kan een stottertherapeut meegaan naar school of helpen bij de voorbereiding. In het voortgezet onderwijs kan het zinvol zijn daarnaast een ervaringsdeskundige mee te nemen.

Een alternatieve geïntegreerde benadering volgens het SAMI-model.
Door: Robert van de Vorst en Vincent L. Gracco

Samenvatting
Stotteren kent vele theorieën die iets trachten te zeggen over de oorzaak en andere verschijnselen verbonden aan de stoornis. Opvallend is dat in Nederland de logopedische praktijk stotteren doorgaans als een “neuromusculaire timingstoornis” duidt en stelt dat de aanleg voor stotteren gerelateerd is aan een mistiming van spraakbewegingen. Naast stotteren als timingstoornis zijn er echter in de loop van de jaren ook andere theorieën geformuleerd. Aangezien de kern van stotteren meestal wordt gezien als een stoornis of verzwakking van spraak-motorische processen zijn in dit artikel specifiek een aantal spraak-motorische modellen besproken. Spraak-motorische theorieën verklaren echter niet altijd de contextuele variabiliteit die vaak gepaard gaat met stotteren; de Speech And Monitoring Interaction (SAMI; Arenas, 2017) hypothese beschouwt naast spraakproductie ook (een verstoorde) monitoring als een belangrijke, mogelijk causale, component van het stotteren. Tot slot is kort belicht welke implicaties de ontwikkeling in theorievorming over stotteren kan hebben voor de klinische praktijk.

Lees het onderzoek hier.

Media

Bekijk stotteren in de media

Blijf op de hoogte

Brochures, posters en boeken

Bestel of download gratis

Sponsors en partners

DTFonds
DTFonds
Cultuur Fonds
Demosthenes
NVST
InternetDiensten Nederland