Buitenlandse folders
Demosthenes

StotterCafé Nederland

Het initiatief om stotterend Nederland en iedereen met belangstelling voor stotteren een plaats te bieden voor ontmoeting!

Ga naar de website

Demosthenes

Demosthenes

alles voor en over personen die stotteren

Ga naar de website

NVST

NVST

alles voor en over stottertherapeuten

Ga naar de website

b in b 3Bende in Bababalonië speelt zich af op de dag van de afscheidsavond van groep 8. Het blijkt dat ondanks het naderende afscheid de leerlingen van groep 8 niet altijd even vriendelijk met elkaar omgaan. Tim, die stottert, wordt door een aantal klasgenootjes op de valreep genadeloos onderuit gehaald. Als hij niet uit zijn woorden komt bij een klassengesprek over beroepen blijven ze hem achtervolgen met de vraag naar zijn favoriete beroep. Als hij niet antwoordt, pakken ze hem zijn schrift af, waarvan niemand mag weten wat erin staat.
Op mysterieuze wijze komen de pesters vervolgens terecht op een plek waar iedereen stottert. Het is de gewone manier van praten daar. De pesters worden daar niet begrepen, alleen als je stottert word je daar verstaan. Zo worden de pesters gedwongen om les te nemen in het stotteren, willen ze ooit op tijd terug kunnen zijn op de afscheidsavond.
Net op tijd terug voor de afscheidsavond is het Tim zijn beurt om op te gaan. Eén van de pestkoppen zint op wraak en roept Tim dwars door de zaal toe dat hij zijn favoriete beroep eens uit de doeken moet doen. Tim staat aan de grond genageld. Dan hoort hij vanuit de coulissen zijn klasgenoten fluisteren “Zing het dan”. In een lied zingt hij vervolgens vol verve over wat hij zou willen worden: zanger. Tim blijkt, ondanks zijn stotteren, heel goed te kunnen zingen en is de ster van de avond.

Bende in Bababalonië is geschikt als afscheidsmusical voor groep 8 van de basisschool.

Bron: Rep en Roer Muziektheaterproducties Meer informatie zie: Rep en Roer. Luister hier ook naar de liedjes van de musical.

Logopedische informatie voor basisschooldocenten

De Signaleraar is een cd-rom voor basisschooldocenten, die hulp biedt bij het signaleren (herkennen) van logopedische stoornissen, en adviezen geeft over het omgaan met een kind met een dergelijk stoornis in de klas. Als basisschooldocent kun je een grote rol spelen in het signaleren. Tijdige signalering is van groot belang voor het voorkomen van achterstanden op school en in de sociale ontwikkeling. Als een kind eenmaal zeven jaar is, kan een stoornis of een achterstand daarnaast vaak niet helemaal weggewerkt worden!

Op De Signaleraar komen de volgende logopedische stoornissen aan bod:

  • Taal(ontwikkelings)stoornissen · Stemstoornissen
  • Taalstoornissen en -problemen bij het· leren van Nederlands als Tweede Taal · Slechthorendheid
  • Articulatiestoornissen · Afwijkende mondgewoonten
  • Stotteren · Stoornissen in de auditieve vaardigheden
  • Broddelen · Dyslexie Alle stoornissen worden kort inhoudelijk beschreven, met oorzaken en gevolgen . Per stoornis bevat De Signaleraar duidelijke signaleringslijsten. Ter verduidelijking kun je ruim 20 video- en geluidsfragmenten bekijken over de verschillende stoornissen. De Signaleraar geeft ook veel praktische adviezen over hoe je in de klas in kunt spelen op de logopedische stoornis van een kind, in combinatie met bruikbare materialen en literatuur.
    De cd-rom is samengesteld door logopedisten en deskundigen op gebied van Multimedia en design, in samenwerking met een grote groep basisschooldocenten en de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie.

    Voor wie? De Signaleraar is in het bijzonder bedoeld voor docenten in het regulier basisonderwijs, maar met name de praktische informatie is ook geschikt voor het speciaal onderwijs.

    Sinds oktober 2007 is de 2e druk verschenen met meer materiaal. De kosten van De Signaleraar bedragen:
    15,00 euro per cd-rom incl. verzendkosten. Levertijd is 2-3 weken.
    Vanaf 10 stuks: 15,00 euro per cd-rom incl. verzendkosten.
    Vanaf 50 stuks: 12,50 euro per cd-rom incl. verzendkosten.

    Meer informatie/ bestellen?
    Op http://www.signaleraar.nl vind je een demonstratieversie van De Signaleraar (vanwege de privacy zonder video- en geluidsfragmenten).
    Voor meer informatie of bestellingen kun je het contactformulier op deze site invullen, een e-mail sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Mika 2

    Door: Ilanda de Dood

    Mika komt vanuit school rechtstreeks naar stottertherapie. Hij zit sinds drie dagen in de brugklas en zijn middelbare school is vlakbij de praktijk. Mika vertelt dat bijna alles anders is dan op de basisschool, hij heeft veel vakken en in de pauze mag hij overal in de school zitten. Ook vertelt hij dat hij in het voorstelrondje heeft gezegd dat hij stottert. Hij had tijdens de brugklasavond  voor stotterende kinderen besloten om dit te doen.   
    Aan het begin van de zomervakantie vindt al vele jaren deze bijeenkomst plaats voor stotterende kinderen die in groep 8 zitten en naar de brugklas zullen gaan. Samen met hun ouders komen ze een avond bij elkaar. Twee stotterende middelbare scholieren die de brugklas al achter de rug hebben  vertellen aan hen over hun ervaringen. 

     Dit jaar vertelde Gitte dat ze op de middelbare school begon met het vermijden van spreeksituaties. Ze had aan haar docenten gevraagd of ze niet hoefde voor te lezen in verband met haar stotteren. Hier gingen haar docenten mee akkoord. In eerste instantie vond Gitte dit heel prettig maar na verloop van tijd merkte ze dat haar spreekangst begon toe te nemen. Dit was de reden voor haar om stottertherapie te starten. Daar kwam ze erachter dat het juist handiger is om open te zijn over je stotteren en spreeksituaties aan te gaan. Gitte zit inmiddels in de derde en leest weer voor in de klas als dit gevraagd wordt. Ze gebruikt hierbij haar spreektechniek.    

    Saskia vertelde over de spreekbeurt die ze in de brugklas heeft gehouden over stotteren. Ze vertelde in haar klas over haar stotteren en hoe stotteren ontstaat. Aan het einde van haar spreekbeurt vroeg ze wie van haar klasgenoten voor de klas wilde stotteren. De stoerste jongen van de klas durfde dit echt niet te doen. Saskia zei: ‘Jij bent dus een vluchter’. ‘Eigenlijk wel’ zei hij terug. Haar klasgenoten luisterden vol bewondering naar Saskia die zo open haar verhaal deed voor de klas.
    Mika gaf nu aan dat hij vooral aan het verhaal van deze twee dappere meiden veel had gehad. Hij wist nu dat openheid heel belangrijk is. Dat het niet gemakkelijk is merkte hij ook. Hij had aan zijn mentor en zijn klasgenoten verteld dat hij stottert. Zijn tweede dag op school kreeg hij bij aardrijkskunde een leesbeurt. Mika voelde dat hij vastliep en het lukte hem niet zijn stotteren te controleren. Zijn leraar zei na twee zwoegende zinnen van Mika: ‘Stop maar’ en gaf iemand anders de beurt om verder te lezen. Mika voelde zich opgelucht. Toch weet hij ook dat die opluchting maar tijdelijk is. Eigenlijk had hij door willen lezen en er zullen nog vele leesbeurten komen. Wat te doen? Aan de mentor vragen of hij alle docenten in wil lichten over zijn stotteren? Zelf zeggen dat hij wel door kan lezen maar dat het soms wat lastiger is? De brugklasavond is dus een goede aanzet om met meer zelfvertrouwen rondom het spreken de middelbare schooltijd in te gaan. Daarna is het belangrijk om samen te blijven zoeken naar de juiste aanpak van jouw stotteren, ook op school. Hopelijk zal op die manier stotteren een steeds minder grote rol spelen. Er is al genoeg om je mee bezig te houden als je 13 bent! 

    Saskia en Gitte

    Saskia en Gitte leidden tijdens de brugklasavond ook deze stotterkwis. Weten jullie de antwoorden?


    Kwisvragen Stotteren in de brugklas

    1. Wat kun je het beste doen als je nieuwe klasgenoten grapjes gaan maken over je stotteren?
      a) Zeggen dat dat niet mag en dat ze moeten stoppen
      b) Een grapje terug maken over stotteren
      c) Boos worden

    2. Wat is het officiële woord voor ‘vaste stotter’           
       a) Blokkade
       b) Verlenging
       c) Herhaling

    3. Op welke leeftijd ontstaat stotteren meestal?
       a) Tussen 3-5 jaar
       b) Tussen 8-10 jaar
       c) Tussen 12-15 jaar

    4. Wat betekent op de middelbare school AK?
       a) Afkijken
       b) Aardrijkskunde
       c) Aantekeningen

    5. Hoeveel mensen stotteren er in Nederland?
        a) 200.000
        b) 300.000
        c) 400.000

    6. Welke Bekende Nederlander stottert?
       a) Frans Bauer
       b) Erben Wennemars
       c) Sanne Hans (Miss Montreal)

    8. Hoeveel procent van de stotterende mensen is een meisje/vrouw?
        a) 80%             
        b) 50%
        c) 25%

     

     

    Media

    Bekijk stotteren in de media

    Blijf op de hoogte

    Brochures, posters en boeken

    Bestel of download gratis

    Sponsors en partners

    DTFonds
    DTFonds
    Cultuur Fonds
    Demosthenes
    NVST
    InternetDiensten Nederland