10-jarig jubileum
In het kader van het 10-jarige jubileum van de voormalige NFS is er een jubileumboekje uitgebracht.
Het boekje lees je hier.
20-jarig jubileum
Op 22 oktober (Wereldstotterdag) 2018 vierden we het 20-jarig bestaan van de Nederlandse Federatie stotteren. Bij deze gelegenheid introduceerden we de nieuwe naam: StotterFonds. In het kader van het 20-jarige jubileum van het StotterFonds is er een jubileumboekje uitgebracht. Het boekje lees je hier.
Het StotterFonds
Het StotterFonds is een samenwerkingsverband van de Nederlandse Stottervereniging Demosthenes en de Nederlandse Vereniging voor Stottertherapie (NVST).
Het StotterFonds stelt zich ten doel de kennis over stotteren te verruimen en de stotterproblematiek in het algemeen te verminderen. Dit wordt gerealiseerd door activiteiten te ondersteunen die de kwaliteit verhogen van: preventie van stotteren, diagnostiek en behandeling van stotteren, evaluatie van de resultaten van stottertherapieën en voorlichting over stotteren.
Het StotterFonds is hierbij niet gebonden aan een bepaalde therapiestroming. Het StotterFonds is het landelijk aanspreekpunt. Van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur kan men hier (030 2333336) terecht voor informatie over stotteren, preventie van stotteren bij (jonge) kinderen en stottertherapieën. Uiteraard zijn de website (www.stotteren.nl) en het e-mailadres (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) altijd beschikbaar.
Voor giften hebben wij het volgende rekeningnummer: NL69INGB0000066969 t.n.v. StotterFonds.
Voor vragen van de media is Anja van der Vlist-Pluut: 06-42162475 bereikbaar.
U kunt hier het jaarverslag, hier de jaarrekening 2023 en hier het beleidsplan van het StotterFonds inzien.
U vindt hier de statuten van het StotterFonds naar akte d.d. 12 september 2018.
Het RSIN nummer is 814464427.
Erkend door toezichthouder CBF
Bestuur StotterFonds
Anja van der Vlist-Pluut, voorzitter
Hoofdfunctie: gepensioneerd.
Nevenfunctie: geen andere nevenfuncties.
Erwin ten Holder, penningmeester
Hoofdfunctie: belastingadviseur bij Stolwijk Kelderman Accountants Fiscalisten te Doetinchem.
Nevenfunctie: geen andere nevenfuncties.
John Kagie, bestuurslid
Hoofdfunctie: gepensioneerd.
Nevenfunctie: bestuurslid Theresia Pruijmboom Stichting.
Jeanette van Baarsen, bestuurslid
Functie: Logopedist - Stottertherapeut; praktijkhouder.
Nevenfuncties: geen andere nevenfuncties.
Irma Uijterlinde, bestuurslid
Functie: Logopedist - Stottertherapeut bij Stottercentrum Utrecht.
Nevenfunctie: trainer bij- en nascholing voor logopedisten op het gebied van stotteren.
Commissie Voorlichting
De commissie Voorlichting is verantwoordelijk voor het maken van het voorlichtingsmateriaal en de campagne rond Wereldstotterdag. De commissie bestaat uit de volgende leden:
Kim Dorchain, voorzitter
Sukima van Velzen
Amaia ter Beek
Jeanette van Baarsen
Irma Uijterlinde
Ed Verbeek
Commissie Webredactie
De medische artikelen op onze site worden weergegeven met vermelding van auteursnaam. De abstracten zijn persoonlijk ondertekend; persoonlijke verhalen (zoals ervaringsverhalen) zijn uiteraard ook persoonlijk ondertekend.
De algemene informatie is, tenzij anders aangegeven, gebaseerd op het meest recente Nederlandse handboek: Stotteren, van theorie naar therapie; Mies Bezemer, Jan Bouwen, Coen Winkelman Eds; Coutinho, Bussum 3e druk 2018. De samenstelling valt onder verantwoordelijkheid van de commissie webredactie, welke bestaat uit de volgende leden:
Pauline Klaver, voorzitter
Bas Joosse, webredactielid
Manon Moll, webredactielid
Commissie Wetenschap
Deze commissie volgt de ontwikkelingen van de wetenschap betreffende de genese en behandeling van stotteren. Zij legt daarvan verslag op de website en kan daarover in tijdschriften publiceren. Waar mogelijk zal de commissie wetenschappelijk onderzoek stimuleren, mede begeleiden of vragen beantwoorden hierover.
Bert Bast, voorzitter
Marie-Christine Franken
Leonoor Oonk
Facilitair Bureau
Het StotterFonds wordt in haar activiteiten ondersteund door het Facilitair Bureau Patiëntenorganisaties Nederland (FBPN) te Nijkerk. Hier zijn acht deels parttime medewerkers werkzaam.
Wie zijn bij FBPN aangesloten?
Bij FBPN zijn 30 zorg- en welzijnsorganisaties aangesloten, zie: https://www.fbpn.nl/over-fbpn.html
Wat doet het Facilitair Bureau?
Het facilitair bureau is geen commercieel bureau maar een overkoepelende stichting en daarmee een verlengstuk van de deelnemers. De deelnemende patiëntenorganisaties laten hun facilitaire diensten uitvoeren door het facilitair bureau. Denk daarbij aan de ledenadministratie, financieel administratieve ondersteuning, telefonische opvang, bestuurlijke ondersteuning en ondersteuning bij de organisatie van evenementen. De daaraan verbonden kosten worden naar mate van gebruik over de deelnemers verdeeld. FBPN levert kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en streeft daarbij naar de laagst mogelijke kosten voor de deelnemers.
Het Facilitair Bureau breidt uit
Om nog efficiënter te werk te kunnen gaan is uitbreiding van het aantal deelnemers wenselijk. De voorkeur gaat uit naar toetreding van patiëntenorganisaties die met een soortgelijke problematiek te maken hebben als de huidige deelnemers. Synergie voor al de deelnemende organisaties is hierbij het meest van belang.
Interesse?
Indien u meer wilt weten over FBPN, surft u dan naar de website of neem contact op met mevr. Anne-Loeke van Erven, directeur/bureauhoofd FBPN, tel. 033 – 2471041, e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..