Stotteren in het beroeps- en wetenschappelijk onderwijs
Het StotterFonds heeft deze brochure uitgebracht.
Tekst: Mark Pertijs, docent en stottertherapeut
Vormgeving: Joost van Ommen
Stotteren kan deelname aan onderwijs en werk hinderen. Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de stotterende studenten een belemmering in de communicatie met de docenten ervaart ten gevolge van het stotteren en bijna de helft van de studenten wordt door het stotteren gehinderd in het contact met medestudenten.
Ten gevolge van het stotteren lopen studenten studievertraging op of moeten zij de studie beƫindigen. Een aantal afgestudeerde studenten vindt ten gevolge van het stotteren geen baan.
Begeleiding door de onderwijsinstelling in verband met het stotteren vindt de meerderheid van de stotterende studenten belangrijk.
Docenten in het beroepsonderwijs en wetenschappelijk onderwijs kunnen een grote rol spelen in het signaleren van stotterproblematiek en bij het begeleiden van eventuele moeilijkheden op het gebied van het functioneren en participeren van stotterende studenten.
De uitgave van deze brochure is mede mogelijk gemaakt door een financiƫle bijdrage van Hogeschool Utrecht.
U kunt de brochure hier bestellen. Een digitale versie van de brochure vindt u hier.