Lesprogramma stotteren
Een stotterend kind in de klas roept dikwijls vragen op: moet ik als leerkracht het kind uit laten praten of onderbreken? Moet het net als de andere kinderen een leesbeurt krijgen? Mogen andere kinderen iets van het stotteren zeggen of is het beter om het te negeren?
Stotteren wordt vaak beïnvloed door de reactie van de luisteraar. In een klas heeft een kind dat stottert vaak te maken met 25 of meer luisteraars. Een les over dit onderwerp met daarin informatie over stotteren en tips voor de luisteraars kan veel spanning verlichten en zo het stotterprobleem verminderen.
Bij het lesprogramma hoort een dvd met verschillende fragmenten. Vier kinderen die stotteren, een ouderinterview, een interview met een leerkracht en een deel van de les.
Deze dvd is helaas niet meer beschikbaar.
U kunt lesprogramma bestellen in de webwinkel.
Wanneer is er sprake van spreekangst?
Het is goed bij een stotterend kind alert te zijn op de ontwikkeling van stotter- of spreekangst. Wanneer een kind negatieve gedachten ten aanzien van stotteren ontwikkelt, hetzij door reacties uit de omgeving of vanuit zichzelf, kan spreekangst zich ontwikkelen. Je merkt dit vaak doordat een kind vermijdt te spreken, niet meer of minder deelneemt aan activiteiten die spreken vereisen of duidelijk emotionele reacties laat zien in bepaalde situaties. In dat geval is het belangrijk zo snel mogelijk actie te ondernemen: de logopedist te informeren en eventueel met ouders en/of kind er over te spreken.
Iedere spreektaak een spreekbeurt
25ste conferentie Het Schoolvak Nederlands 2011
Zie hier het complete artikel.