Stotteren en lezen op de bassischool
Kinderen die stotteren kunnen problemen hebben met het behalen van de leesvaardigheidtoetsen en met het hardop lezen in de klas. Wat kun je als leerkracht en logopedist-stottertherapeut betekenen voor het kind dat stottert? Hoe test je de leesvaardigheid zo objectief mogelijk?
Twee maal per jaar wordt op de meeste basisscholen in Nederland de leesvaardigheid getoetst met de Drie Minuten Toets en de AVI- leeskaarten. Dit kan voor kinderen die stotteren heel frustrerend zijn omdat zij door het vertragende effect van hun stotteren de gewenste leessnelheid niet kunnen halen.
Artikel onderwijsblad
Ilanda de Dood is logopedist/stottertherapeut aan het Stotterinterventiecentrum in Alkmaar. Zij begrijpt goed dat docenten onzeker kunnen worden van een leerling die stottert in de klas. “Het roept nu eenmaal spanning op in de communicatie en niet alleen bij de PDS, maar ook bij zijn gesprekspartner en in de hele klas. Moet je bijvoorbeeld wel of niet onderbreken of aanvullen?”
Lees het volledige artikel van 21 juni 2014 hier.
Brochure Ik kan beter stotteren dan jij
Voor kinderen die stotteren, kan praten over stotteren en wat het betekent in het dagelijks leven belangrijk zijn. Het helpt hen om verwarrende emoties te uiten en een plaats te geven en om zich minder ‘alleen’ te voelen met hun stotteren. Daarnaast is het belangrijk dat andere kinderen iets weten over stotteren en meer begrip hebben voor wat het betekent en wat er allemaal bij hoort.
Het boekje “Ik kan beter stotteren dan jij!” is een goed middel om het gesprek hierover aan te gaan en om anderen te voorzien van informatie over stotteren. Het helpt om de impact die stotteren kan hebben op het leven te zien maar toont ook een uitweg voor verbergen en verstoppen van jezelf.