Adviezen voor leerkrachten basisonderwijs
Leerkrachten zijn vaak op zoek naar een goede en verantwoorde omgang met een stotterend kind. Het is voor het kind prettig als de leerkracht iets van stotteren weet.
In dit document staan een aantal tips die in de praktijk goed blijken te werken en van pas kunnen komen in de klas. Natuurlijk is niet iedere tip voor ieder kind geschikt, zorg hierbij voor maatwerk en stem het af op het individuele kind.
Klik hier om het document te downloaden.
Stotteren herkennen
Hoe gewoon is stotteren bij kinderen?
Veel kinderen tussen 2 en 5 jaar maken een periode door van onvloeiend spreken. De spraak en taal ontwikkelen zich enorm in deze periode. De groei van de woordenschat, de zinsbouw en de mogelijkheden van de spraakmotoriek gaat niet altijd evenwichtig. Daardoor ontstaan zogeheten ‘normale onvloeiendheden’ die meestal weer vanzelf verdwijnen.
Cursus stotteren in het onderwijs
Niet-vloeiend spreken komt bij 4 à 5 procent van de kinderen op de basisschool voor.
Als leerkracht heeft u dus een vrij grote kans dat u met een kind dat stottert in uw klas te maken krijgt. Bij sommige kinderen is het stotteren hoorbaar en zichtbaar, terwijl andere kinderen hun best doen om het stotteren te verstoppen voor de andere kinderen en de leerkracht. Ieder kind dat stottert is weer anders. Als leerkracht kunt u een zeer positieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het stotteren en in welke mate het stotteren belemmerend is voor het kind in de klas of groep. Daarom is het belangrijk dat leerkrachten en pedagogisch medewerkers op de hoogte zijn van de laatste wetenschappelijke inzichten rond stotteren én dat ze weten hoe ze een kind dat stottert op de beste manier kunnen begeleiden.